Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Werkelijk 2008 | Werkelijk 2012 | Werkelijk 2016 | Begroting | Begroting 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | 2017 | 2,28 | 1,13 | 0,81 | 0,90 | 0,70 | ||||
Toelichting | Het genereren van verzuimcijfers is altijd een momentopname. Voortijdig schoolverlaten (VSV) is vrijwel nooit het gevolg van één enkele gebeurtenis of situatie. Het integrale beleid (samen met de samenwerkingspartners) streeft naar een haalbaar doel van de reductie van het percentage VSV-ers: de landelijke norm. | |||||||||
Apparaatskosten (in € per inwoner) | 2018 | 468,00 | 468 | |||||||
Toelichting | ||||||||||
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar) | 2017 | 752,00 | 618,50 | 705,00 | 720 | |||||
Toelichting | Het aantal banen (per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar) laat, in vergelijking tot 2016 (664,6) in Zevenaar een lichte daling zien in 2017 naar 618,5. | |||||||||
Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners) | 2018 | 6,50 | 6,85 | |||||||
Toelichting | De bezetting is in 2018 245 fte, op een totale formatie van 290 fte. De komende tijd neemt de bezetting met eigen medewerkers toe. We nemen meer afscheid van inhuur en externen, zodat de opgebouwde kennis in de organisatie wordt behouden. | |||||||||
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners) | 2017 | 55,00 | 72,00 | 71,00 | 73,00 | 75 | ||||
Toelichting | Het aantal cliënten (per 1.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep) is voor onze gemeente redelijk stabiel. Provinciaal gezien ligt het aantal een stuk lager. Wij proberen in te zetten op het ontwikkelen van toereikende algemene voorzieningen die voorliggend kunnen zijn op een maatwerkarrangement. Op die manier proberen wij de stijging te beperken. | |||||||||
Demografische druk (%) | 2017 | 69,00 | 77,40 | 68,60 | 75,90 | 79,20 | 79,50 | |||
Toelichting | De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar ligt in Zevenaar aanzienlijk hoger dan het landelijke gemiddelde. Dit heeft vooral te maken met de aanwezigheid van een relatief hoog aantal bejaardenhuizen/woonzorgcomplexen in Zevenaar. | |||||||||
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners) | 2017 | 2,50 | 2,10 | 2,30 | 2,90 | 2,10 | 2,05 | 2 | ||
Toelichting | De afgelopen jaren laat het aantal diefstallen een schommelend beeld zien. Mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van de kadernota Integrale veiligheid denken wij dat het aantal de komende jaren licht gaat dalen en is de doelstelling dat deze onder het Gelders gemiddelde blijft. | |||||||||
Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen) | 2018 | 17,00 | 17 | |||||||
Toelichting | Het gaat hier om de inhuur als % van de loonsom; landelijk komt deze in onze gemeentegrootteklasse uit op ± 17%. Onze doelstelling is om niet boven het landelijk gemiddelde te scoren. | |||||||||
Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners) | 2018 | 0,00 | 7,20 | 7,20 | ||||||
Toelichting | De formatie zoals die is vastgesteld voor 2018 bedraagt 290 fte. Zie ook de paragraaf bedrijfsvoering. Door uitvoering van de activiteiten uit de Kadernota 2018-2022 wordt vanaf 2019 een uitbreiding in de formatie doorgevoerd. | |||||||||
Functiemenging (%) | 2017 | 52,80 | 45,90 | 48,90 | 49,60 | 48,70 | 49,00 | 50 | ||
Toelichting | Het percentage functiemenging geeft de verhouding weer tussen het aantal banen en het aantal woningen. In Zevenaar zijn iets meer woningen dan banen (functiemenging <50). De verwachting is dat het percentage functiemenging iets toeneemt, door een verwachte sterkere stijging van het aantal banen dan de bouw van het aantal woningen. De stijging van banen en vestiging van bedrijven is niet alleen het gevolg van de aantrekkende economie. Lokale en regionale activiteiten om de economie te versterken en het beter promoten en verbinden van wat Zevenaar toeristisch en recreatief gezien te bieden heeft, worden ingezet om zodoende de werkgelegenheid in de gemeente te vergroten. | |||||||||
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€) | 2017 | 644,00 | 564,30 | 564,30 | 564,30 | |||||
Toelichting | Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing) betaald. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid, voor OZB hanteren we de inflatiecorrectie. | |||||||||
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€) | 2017 | 723,00 | 677,90 | 677,90 | 677,90 | |||||
Toelichting | De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing) verschuldigd is. Voor afval en riool zijn we kostendekkendheid, voor OZB hanteren we de inflatiecorrectie. | |||||||||
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000) | 2016 | 209,00 | 179,24 | 199,00 | 218 | |||||
Toelichting | De ontwikkeling van de woningmarkt wordt conform landelijke cijfers als volgt ingeschat: | |||||||||
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) | 2017 | 4,20 | 3,20 | 6,30 | 4,70 | 2,60 | 2,60 | 2,60 | ||
Toelichting | De afgelopen jaren laat het aantal geweldsmisdrijven een schommelend beeld zien, over de lange termijn is trendmatig sprake van een afname. Op basis van de trendmatige ontwikkelingen en de activiteiten in het kader van de uitvoering van de kadernota integrale veiligheid is de doelstelling om het aantal misdrijven niet te laten stijgen. | |||||||||
Hernieuwbare elektriciteit (%) | 2016 | 12,60 | 1,60 | |||||||
Toelichting | Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. In de begroting 2020 komen we hier op terug. | |||||||||
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen) | 2015 | 1,29 | 0,82 | 1,61 | 1,54 | 0,78 | 0,74 | |||
Toelichting | Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen daalt de afgelopen jaren, zowel in Gelderland als in onze gemeente. In onze gemeente van 2,4% (2006) naar 0,82%. Wij denken dat dit percentage de komende jaren nog iets zal dalen. Wij voeren geen specifiek beleid om deze cijfers verder te laten dalen. Ons beleid is erop gericht jongeren kansrijk en veilig te laten opgroeien en waar nodig jeugdhulp aan te bieden. | |||||||||
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar) | 2017 | 1,00 | 1,10 | 1,00 | 1,05 | 1 | ||||
Toelichting | Deze beleidsindicator betreft het percentage jongeren tot 18 jaar met een jeugdbeschermingsmaatregel ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Dit percentage ligt in onze gemeente (1,1%) ongeveer op het niveau van de Gelderse gemeenten. Wij verwachten dat op de langere termijn het percentage iets af zal nemen. Ons beleid is er, via de ontwikkellijnen uit de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning, op gericht deze cijfers zo laag mogelijk te laten zijn. Dit doen wij door erin te investeren jongeren kansrijk en veilig op te laten groeien en waar nodig jeugdhulp aan te bieden. Wij zetten daarop lokaal en regionaal activiteiten in om de toegang te versterken en wij investeren in preventie en voorliggende voorzieningen. | |||||||||
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar) | 2017 | 9,60 | 12,70 | 10,10 | 13,20 | 12,60 | ||||
Toelichting | Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzicht van alle jongeren tot 18 jaar is zowel in Zevenaar als Gelderland stijgende. Wij verwachten dat op de langere termijn het percentage af zal nemen. Ons beleid is erop gericht via de ontwikkellijnen uit de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning, te investeren in jongeren kansrijk en veilig te laten opgroeien, maar zeker ook om jeugdhulp aan te bieden waar nodig. Wij zetten daarop lokaal en regionaal activiteiten in om de toegang te versterken en wij investeren in preventie en voorliggende voorzieningen. | |||||||||
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar) | 2017 | 0,40 | 0,50 | 0,40 | 0,40 | 0,37 | ||||
Toelichting | Het percentage jongeren (12-22 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-22 jaar) is redelijk stabiel. Gelet op onze activiteiten op basis van de Kadernota Integrale veiligheid en onze aanpak op de ontwikkellijn zorg & veiligheid uit de beleidsnotitie Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning verwachten wij dat het percentage, door de preventieve werking, de komende jaren iets zal dalen. | |||||||||
Kinderen in armoede (% kinderen tot 18 jaar) | 2015 | 6,58 | 5,31 | 3,35 | 3,94 | 5,10 | 4,60 | |||
Toelichting | Het percentage kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen is de laatste jaren gestegen. In onze gemeente was 2009 het jaar met de laagste score (3,06%). Gelet op de economische ontwikkelingen en de terugloop van het aantal bijstandsgerechtigden verwachten wij de komende jaren een daling. Meest recente beschikbare cijfers dateren uit 2015 | |||||||||
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar) | 2017 | 18,00 | 19,50 | |||||||
Toelichting | Het aantal reïntegratievoorzieningen (per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar) ligt in 2017 op 12,3 personen met lopende re-integratievoorziening per duizend inwoners. | |||||||||
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking) | 2017 | 67,30 | 64,30 | 65,00 | 68 | |||||
Toelichting | Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking ligt in gemeente Zevenaar met 64,3% licht onder het landelijk gemiddelde van 66,7% (2017). Dit heet netto arbeidsparticipatie Landelijk is de dalende trend van de netto arbeidsparticipatie sinds 2015 gekeerd en er is nu sprake van een stijging. Wij verwachten dat deze stijging ook voor onze gemeente vorm krijgt. | |||||||||
Niet sporters (%) | 2016 | 46,80 | 50,40 | 50,40 | 49,50 | 48 | ||||
Toelichting | Deze beleidsindicator geeft het percentage niet-wekelijkse sporters ten opzichte van de bevolking van 19 jaar en ouder aan. Het gaat hierbij om inwoners van 19 jaar en ouder die niet minstens één keer per week aan sport doen. Wij scoren op deze indicator iets slechter dan de provinciale score. Onze nabuurgemeenten Duiven en Westervoort scoren met 45,7 en 48,4 iets beter. | |||||||||
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) | 2014 | 6,00 | 1,13 | 3,90 | 5,90 | 7,60 | 7,50 | |||
Toelichting | De woningmarkt is aangetrokken. Het aantal nieuwbouwwoningen dat wordt opgeleverd neemt toe. We zetten in op toevoeging van woningen, waar op lange termijn behoefte aan is. Het aantal opleveringen in 2018 baseren wij op het aantal woningen dat op 1 januari 2018 in aanbouw was. We verwachten een verdere toename van het aantal opleveringen in 2019 en verwachten dat deze lijn zich doorzet in de jaren daarna. | |||||||||
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner) | 2015 | 200,00 | 134,22 | 148,00 | 135,00 | 120,00 | 100 | |||
Toelichting | Het aantal kg niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval per inwoner ligt beduidend lager dan het landelijke gemiddelde. Waar in Rijnwaarden sinds 2011 (181 kg/inwoner) sprake is van een aanzienlijke daling van het restafval tot 111 kg/inwoner, is in Zevenaar het aantal sinds 2011 ongeveer gelijk gebleven (142 kg/inwoner). De komende jaren willen wij naar een hoeveelheid restafval van maximaal 100 kg/inwoner. De eerste stap gaan we in 2019 zetten door restafval minder vaak in te zamelen en de inzameling van GFT- en groenafval gratis te maken in de gehele gemeente. | |||||||||
Overhead (in % van totale lasten) | 2018 | 21,00 | 21 | |||||||
Toelichting | Het totaal van de loonkosten, ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. | |||||||||
Personen met een bijstandsuitkering (aantal per 10.000 inwoners) | 2017 | 35,90 | 33,60 | 31,50 | 28 | |||||
Toelichting | Het aantal personen met een bijstandsuitkering (per 1.000 inwoners) is de afgelopen jaren gestegen, deels door verbreding van de participatiewet en deels onder invloed van de economische crisis. Er is een voorzichtige stabilisering van het aantal personen met een bijstandsuitkering zichtbaar. Op basis van de economische ontwikkelingen gaan wij de komende jaren uit van een voorzichtige daling, immers is ten gevolge van de verbreding van de participatiewet er een (potentieel) groter aantal mensen aanwezen op gemeentelijke bijstand. Het gemiddeld aantal bijstandsuitkeringen in 2017 per 1.000 inwoners ligt met 33,6 ligt net onder het gemiddelde van de provincie Gelderland (35,9) en ligt onder het landelijk gemiddelde (41,9). De RSD wordt een netwerkorganisatie en maakt flexibele afspraken met ondernemers, onderwijs en andere overheden. Hierdoor zal het aantal bijstandsgerechtigden naar verwachting verder dalen. | |||||||||
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | 2017 | 23,10 | 30,56 | 22,92 | 22,00 | 19 | ||||
Toelichting | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is (per 1.000 inwoners leeftijd 5-18 jaar) laat een wisselend beeld zien. In Zevenaar lijkt er sprake van een stijging. Doordat de verzuimmeldingen beter worden geregistreerd door de onderwijsorganisaties krijgen we een steeds beter beeld bij het relatief verzuim van leerlingen. Het aantal leerplichtige leerlingen waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken is 30,5% (144 leerlingen). De monitor Leerplicht van het Regionaal Bureau Leerplicht in de periode tot april 2018 geeft een gedetailleerd overzicht van de afhandeling dan wel herplaatsing van de verzuimende leerling. | |||||||||
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners) | 2017 | 4,30 | 4,50 | 9,00 | 7,00 | 4,60 | 4,40 | 4,35 | ||
Toelichting | Het aantal vernielingen en beschadigingen neemt de laatste jaren af. Wij scoren in de meeste jaren iets beter de andere Liemerse gemeenten. In Gelderland is een duidelijke dalende trend te zien. Onze doelstelling is, mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van de kadernota Integrale veiligheid, het aantal vernielingen de komende jaren met 5% te laten dalen. | |||||||||
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren) | 2017 | 94,00 | 49,00 | 49,00 | 45,00 | 40 | ||||
Toelichting | De afgelopen jaren laat het aantal Halt-verwijzingen een schommelend beeld zien, tussen de 72 (2015) en 46 (2014) keer. De meeste Liemerse gemeenten scoren minder. In Gelderland ligt het aantal boven de 90. Onze doelstelling is om het aantal verwijzingen met minimaal 10% te laten dalen. Dit doen wij mede door de activiteiten opgenomen in de kadernota Integrale veiligheid. | |||||||||
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar) | 2017 | 135,50 | 123,00 | 88,80 | 105,30 | 122,20 | 123,50 | 125 | ||
Toelichting | Het aantal vestigingen is sinds 2008 (88,80) behoorlijk toegenomen. Dit houdt gelijke tred met de Gelderse ontwikkelingen. Vergeleken met de Gelderse trend blijven we iets achter. Naar verwachting zal dit verschil de komende jaren kleiner worden. Door de aantrekkende economie, de uitgifte van bedrijfskavels en de ontwikkelingen op onze bedrijventerreinen gaat het aantal vestigingen stijgen. Dit is een autonome ontwikkeling. Vooralsnog hebben we geen specifiek beleid over het aantal bedrijfsvestigingen. Het is niet mogelijk een goede vertaling van de ontwikkelingen naar waarden te maken. Onze focus ligt op de ontwikkeling van de werkgelegenheid. | |||||||||
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO) | 2017 | 1,40 | 1,50 | 2,40 | 3,20 | 1,50 | ||||
Toelichting | De landelijke norm voor het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV) per onderwijssoort is voor het schooljaar 2016-2017 door het ministerie vastgesteld op 1,75% (t.o.v. vorig schooljaar 1,70%). De gemeente Zevenaar maakt deel uit van de RMC-regio Arnhem-Nijmegen. De RMC-regio laat een lichte stijging zien van het aantal VSV-ers van 1,79% naar 1,84%. Met een percentage van 1,55 % ligt het Zevenaarse aantal voortijdig schoolverlaters beneden de landelijke norm. De Monitor Leerplicht van het Regionaal Bureau Leerplichtzaken in de periode tot april 2018 meldt dat het actueel aantal thuiszitters nul is. Bron voor de actuele VSV-kengetallen in de toelichting is www.vsvkompas.nl Het Verzuim en Schoolverlaters Kompas (VSv Kompas) is een digitaal platform dat de meest actuele informatie over verzuim en uitval bundelt. Vsvkompas genereert de meest recente cijfers. De informatie is afkomstig uit de Art. 25 rapportages, uit de VSV Verkenner, de RMC-effectrapportages, de convenanten en een gerichte, aanvullende uitvraag onder gemeenten en RMC-regio’s. | |||||||||
Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen) | 2015 | 1,52 | 0,63 | 0,55 | 0,50 | |||||
Toelichting | Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar) ligt in de huidige gemeente Zevenaar (0,44%) nadrukkelijk lager dan in Rijnwaarden 1,19%). In Rijnwaarden is ook sprake van relatief grote schommelingen tussen 2,50% in 2010 en 0,59% in 2014. In Zevenaar lag het percentage sinds 2011 rond de 0,83%, in 2015 is er een daling te zien naar 0,44%. In beide voormalige gemeenten lag de top in 2010. Op basis van de actuele economische ontwikkelingen verwachten wij ook voor de komende jaren nog een daling van het aantal werkloze jongeren. | |||||||||
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) | 2017 | 1,70 | 1,00 | 0,70 | 1,00 | 1,30 | 1,00 | 1 | ||
Toelichting | Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners toont een wisselend beeld, maar schommelt rond de 1. In onze regio scoren met name Duiven en Westervoort minder goed. In Gelderland ligt de score de afgelopen 10 jaar rond de 2,0. Onze gemeente zit hier dus onder. Wij streven, mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van de kadernota integrale veiligheid, er naar dat dit cijfer niet stijgt. |