Inleiding
De lokale heffingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten opbrengsten van de verschillende heffingen. De heffingen bestaan uit algemene heffingen en bestemmingsheffingen (retributies). De opbrengsten van de algemene heffingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting, hondenbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties. In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast. De voormalige gemeenten Rijnwaarden en Zevenaar hadden een redelijk gelijkluidend samengesteld pakket van lokale heffingen. Echter, wel bestaan er verschillen in grondslagen en tarieven. Het beleid van onze nieuwe gemeente voor de lokale heffingen formuleren wij in 2018 en voeren wij per 2019 in. De wet ARHI biedt hierbij houvast en ondersteuning. De betreffende voorstellen leggen wij u in december ter besluitvorming voor. |
Beleid
U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2019 gelden de volgende uitgangspunten:
|
Beleidskaders
De beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen. |
Ontwikkelingen
Er zijn op het gebied van de lokale heffingen geen bijzondere algemene ontwikkelingen te melden. Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen. Een voorbeeld hiervan is het vervallen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 1 januari 2022. |
Opbrengsten
In deze begroting ramen wij de volgende opbrengsten in het kader van de gemeentelijke belastingen:
Belasting (bedragen x € 1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | ||||||
Hondenbelasting | 304 | 309 | 309 | 309 | 309 | |
OZB niet-woningen | 3.462 | 3.759 | 3.775 | 3.775 | 3.775 | |
OZB Woningen | 6.221 | 6.332 | 6.388 | 6.468 | 6.528 | |
Parkeergelden | 1.130 | 1.130 | 1.130 | 1.130 | 1.130 | |
Parkeervergunningen | 93 | 93 | 93 | 93 | 93 | |
Precariobelasting | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | |
Precariobelasting - kabels en leidingen | 2.178 | 2.178 | 2.178 | 2.178 | 0 | |
Totaal 0. Bestuur en ondersteuning | 13.420 | 13.833 | 13.905 | 13.985 | 11.867 | |
3. Economie | ||||||
Reclamebelasting | 113 | 113 | 113 | 113 | 113 | |
Toeristenbelasting | 382 | 382 | 382 | 382 | 382 | |
Totaal 3. Economie | 495 | 495 | 495 | 495 | 495 | |
Totaal opbrengsten belastingen | 13.915 | 14.328 | 14.400 | 14.480 | 12.362 | |
Voor de gemeentelijke heffingen ramen wij de volgende opbrengsten: | ||||||
Heffing (bedragen x € 1.000) | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
0. Bestuur en ondersteuning | ||||||
Burgerzaken | 125 | 130 | 130 | 130 | 130 | |
Paspoorten en rijbewijzen | 598 | 620 | 620 | 620 | 620 | |
Totaal 0. Bestuur en ondersteuning | 723 | 750 | 750 | 750 | 750 | |
1. Veiligheid | ||||||
Opstellen & handhaven APV | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
Totaal 1. Veiligheid | 54 | 54 | 54 | 54 | 54 | |
3. Economie | ||||||
Marktgelden | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | |
Totaal 3. Economie | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | |
7. Volksgezondheid en duurzaamheid | ||||||
Afvalstoffenheffing | 2.648 | 2.648 | 2.656 | 2.665 | 2.665 | |
Begraafrechten | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 | |
Rioolheffing Huishoudens | 3.763 | 3.800 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | |
Totaal 7. Volksgezondheid en duurzaamheid | 6.553 | 6.590 | 6.622 | 6.631 | 6.631 | |
Omgevingsvergunningen | 907 | 750 | 700 | 650 | 650 | |
Ruimtelijke ordening | 30 | 15 | 15 | 15 | 15 | |
Welstand | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | |
Totaal 8. Ruimtelijke ordening | 977 | 805 | 755 | 705 | 705 | |
Totaal opbrengsten heffingen | 8.345 | 8.237 | 8.219 | 8.178 | 8.178 |
Overzicht kostendekkendheid
Heffing | Lasten | Inkomsten | Dekkings- | |
---|---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 3.083 | 3.083 | 100% | |
Begrafenisrechten | 230 | 142 | 62% | |
Leges | ||||
- Titel 1 | 969 | 771 | 80% | |
- Titel 2 | 953 | 978 | 103% | |
- Titel 3 | 95 | 52 | 55% | |
Marktgelden | 48 | 36 | 75% | |
Rioolheffing | 3.800 | 3.800 | 100% |
Lokale lastendruk
Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland en het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). Met ingang van 2019 is onze informatie ook weer via de Lokale Lastenmeter beschikbaar.
Op dit moment is nog geen inzicht te geven in de lastendruk 2019, omdat de tarieven van de verschillende belastingen bij de gemeenten nog geharmoniseerd dienen te worden. Dit vindt in het 4e kwartaal 2018 plaats. Het tarief van de OZB is wel al geharmoniseerd. Er is inzicht in de gemiddelde aanslag ozb, zie tabel:
Lasten 2018 | Lasten 2019 | ||
---|---|---|---|
OZB eigendom woning | € 312 | € 316 |
Kwijtschelding
Inleiding
Burgers die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.
Beleid
Uw raad is hierbij gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (onder meer de Invorderingswet 1990). De gemeente heeft slechts een beperkte beleidsvrijheid.
De gemeenteraad bepaalt voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en de voorwaarden waaronder kwijtschelding plaatsvindt. Binnen die beleidsvrijheid maakt de gemeente gebruik van de mogelijkheid het percentage van kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen gelijk aan of lager dan 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Over de kwijtschelding per belasting wordt bij de vaststelling van de verordening een voorstel gedaan.