4.1 Onderwijs | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Het is ons doel dat onze kinderen en jonge burgers minimaal een startkwalificatie behalen om hun kansen op een goede toekomst, participatie aan de samenleving en hun economische onafhankelijk te vergroten. We willen daarom een goede toegankelijke (pedagogische) infrastructuur voor scholen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs met een doorgaande lijn voor 0- tot 23-jarigen in onze gemeente. Hierbij zoeken wij voortdurend samen met het onderwijs naar nieuwe verbindingen, in zowel de lokale gemeenschap als in het bedrijfsleven. | ||||||||||
Beleidsindicatoren (verplicht) | ||||||||||
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Werkelijk 2008 | Werkelijk 2012 | Werkelijk 2016 | Begroting | Begroting 2022 | ||
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | 2017 | 2,28 | 1,13 | 0,81 | 0,90 | 0,70 | ||||
Toelichting | Het genereren van verzuimcijfers is altijd een momentopname. Voortijdig schoolverlaten (VSV) is vrijwel nooit het gevolg van één enkele gebeurtenis of situatie. Het integrale beleid (samen met de samenwerkingspartners) streeft naar een haalbaar doel van de reductie van het percentage VSV-ers: de landelijke norm. | |||||||||
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | 2017 | 23,10 | 30,56 | 22,92 | 22,00 | 19,00 | ||||
Toelichting | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is (per 1.000 inwoners leeftijd 5-18 jaar) laat een wisselend beeld zien. In Zevenaar lijkt er sprake van een stijging. Doordat de verzuimmeldingen beter worden geregistreerd door de onderwijsorganisaties krijgen we een steeds beter beeld bij het relatief verzuim van leerlingen. Het aantal leerplichtige leerlingen waarbij sprake is van meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuim gedurende 4 opeenvolgende lesweken is 30,5% (144 leerlingen). De monitor Leerplicht van het Regionaal Bureau Leerplicht in de periode tot april 2018 geeft een gedetailleerd overzicht van de afhandeling dan wel herplaatsing van de verzuimende leerling. | |||||||||
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO) | 2017 | 1,40 | 1,50 | 2,40 | 3,20 | 1,50 | ||||
Toelichting | De landelijke norm voor het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV) per onderwijssoort is voor het schooljaar 2016-2017 door het ministerie vastgesteld op 1,75% (t.o.v. vorig schooljaar 1,70%). De gemeente Zevenaar maakt deel uit van de RMC-regio Arnhem-Nijmegen. De RMC-regio laat een lichte stijging zien van het aantal VSV-ers van 1,79% naar 1,84%. Met een percentage van 1,55 % ligt het Zevenaarse aantal voortijdig schoolverlaters beneden de landelijke norm. De Monitor Leerplicht van het Regionaal Bureau Leerplichtzaken in de periode tot april 2018 meldt dat het actueel aantal thuiszitters nul is. Bron voor de actuele VSV-kengetallen in de toelichting is www.vsvkompas.nl Het Verzuim en Schoolverlaters Kompas (VSv Kompas) is een digitaal platform dat de meest actuele informatie over verzuim en uitval bundelt. Vsvkompas genereert de meest recente cijfers. De informatie is afkomstig uit de Art. 25 rapportages, uit de VSV Verkenner, de RMC-effectrapportages, de convenanten en een gerichte, aanvullende uitvraag onder gemeenten en RMC-regio’s. | |||||||||
4.2 Kinderopvang | ||||||||||
Peuters, vanaf twee jaar, krijgen toegang tot een kwalitatieve peutervoorziening binnen de kinderopvang. Een betekenisvolle speelleeromgeving stimuleert de ontwikkeling van peuters. Daarmee leggen we voor alle peuters een sterke basis voor een goede start in het onderwijs. | ||||||||||
4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME) | ||||||||||
Wij willen dat inwoners, waaronder kinderen, in staat zijn om bewuste keuzes te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving. | ||||||||||