Meerjarenbegroting 2019-2022

Bestuur en ondersteuning

Wat kost het?

Totaal lasten begroting

21.234

24.410

24.646

25.066

25.282

Baten

Kadernota 2018-2022

81.150

83.159

84.191

85.312

84.382

tableCell32

Tot 2e Voortgangsrapportage

-349

-851

-925

-925

-925

tableCell33

2e Voortgangsrapportage

781

54

54

54

54

tableCell34

Baten na 2e Voortgangsrapportage

81.583

82.362

83.320

84.441

83.511

tableCell35

Totaal baten begroting

81.583

82.467

83.162

84.156

82.593

Saldo voor bestemming

60.348

58.057

58.517

59.090

57.312

Mutaties reserves

Onttrekkingen

Kadernota 2018-2022

588

1.122

815

747

747

Tot de 2e VGR

96

56

2e Voortgangsrapportage

8

Begroting

-129

-130

-130

-133

Totaal onttrekkingen reserves

692

1.048

685

617

614

Toevoegingen

Kadernota 2018-2022

1.602

1.607

1.607

1.607

359

Tot 2e Voortgangsrapportage

175

2e Voortgangsrapportage

Begroting

Totaal toevoegingen reserves

1.777

1.607

1.607

1.607

359

Totaal mutaties reserves

-1.085

-558

-921

-989

255

Saldo na bestemming

59.263

57.499

57.595

58.100

57.567

Toelichting financiële ontwikkelingen

Lasten

1. Autonome ontwikkelingen

Actualisatie kapitaallasten MJB 2019-2022
De kapitaallasten zijn op basis van uitgestelde investeringen, nieuwe afschrijvingstermijnen en wijziging BBV geactualiseerd. Zie voor een nadere toelichting het hoofdstuk Financiën, onderdeel 'Kaders en uitgangspunten'.

Doorbelastingen naar taakvelden

Ten behoeve van de harmonisatie van de tarieven (riool en afval) is een nieuwe doorbelasting naar de taakvelden begroot. Deze doorbelasting is budgettair neutraal opgenomen in deze begroting.

Loonontwikkeling 2019

De salarislasten worden per afdeling geraamd volgens de vastgestelde formatie. In de kadernota hebben wij gerekend met 1,5% loonontwikkeling. In de begroting 2019 houden wij 2,5% aan, conform de gemiddelde CAO loonontwikkeling bij de sector overheid volgens het CBS.

3. Nieuw beleid

Uitbreiding formatie a.g.v. geharmoniseerd toezicht- en handhavingsbeleid.
In oktober behandelt u het geharmoniseerde toezicht- en handhavingsbeleid. De financiële consequenties zijn vooruitlopend hierop meegenomen in de begroting 2019-2022.

Uitbreiding formatie t.b.v. aanpak voorkoming escalatie

Bij de kadernota hebt u middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van voorkoming escalatie (AVE) voor het onderdeel veiligheid, maar niet voor de uitvoering van AVE binnen het sociaal domein. We werken aan een programmatische aanpak voorkoming van escalatie. Doel hiervan is om de zorg- en veiligheidsketen beter op elkaar te laten aansluiten zodat de samenwerking gestructureerd verloopt. Hierbij is het Veiligheidshuis betrokken wanneer er opgeschaald dient te worden. Aanleiding hiervoor is de eis die gesteld is voor een sluitende aanpak verwarde personen en de professionaliseringsslag binnen Veilig Thuis. Voor deze uitvoering van AVE vragen wij nu een uitbreiding van de formatie met 0,2778 fte.

Baten
1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassen Algemene uitkering aan mei-circulaire 2018
De mei-circulaire 2018 van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft gevolgen voor de Algemene uitkering uit het gemeentefonds. Een cijfermatige toelichting is opgenomen in het financieel beeld.
Actualisatie kapitaallasten MJB 2019-2022
De kapitaallasten zijn op basis van uitgestelde investeringen, nieuwe afschrijvingstermijnen en wijziging BBV geactualiseerd. Zie voor een nadere toelichting het hoofdstuk Financiën, onderdeel 'Kaders en uitgangspunten'.
Aframen bijdrage stortplaats Doesburgseweg (Zweekhorst)
In de begroting is structureel een bijdrage geraamd van € 260.000 voor de stortplaats aan de Doesburgseweg.Deze vergoeding wordt betwist door Mineralz-Zweekhorst B.V. Ons standpunt dat de vergoedingen terecht worden opgelegd is onveranderd. Op basis van verslaggevingsvoorschriften en het voorzichtigheidsbeginsel zullen wij deze vergoeding niet meer opnemen in de begroting.