Meerjarenbegroting 2019-2022

Verkeer, vervoer en waterstaat

Meerjareninvesteringsplan

Voor programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat plannen wij de volgende investeringen:

Bedragen x €  1.000

 Omschrijving

Separaat

Start

Jaar

 Netto

Afschr.

  Afschrijving

voorstel

jaar

gereed

inv.

termijn

2019

2020

2021

2022

Vervanging VRI Arnhemseweg

2019

2019

50

10

0

5

5

5

Planstudie Noordelijke Randweg

2019

2019

50

5

0

10

10

10

Planstudie doorstrekking Witte Kruis/MER

2019

2019

50

5

0

10

10

10

Parkeerautomaten

2019

2019

200

10

0

20

20

20

Investeren in veilige wegen

2019

2019

305

30

0

10

10

10

Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder

Ja

2019

2019

250

30

0

8

8

8

Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam

2019

2020

50

5

0

0

10

10

Reconstructie Halve maan

2019

2020

1.135

30

0

0

37

37

Oversteek Douwe dekkerstraat

2019

2020

175

25

0

0

7

7

Herinrichting Kop van Tolkamer

Ja

2019

2020

900

30

0

0

30

30

Planvorming herinrichting Mercurion

2019

2021

75

5

0

0

0

15

Planvorming herinrichting Edisonstraat (incl aanbiedstation)

2019

2021

100

5

0

0

0

20

Herinrichting Babberichseweg

2019

2021

75

25

0

0

0

3

Planvorming herinrichting Doesburgseweg

2019

2022

100

5

0

0

0

0

Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering 

Ja

2019

2022

735

5

0

29

58

87

Advies en planvorming Project A15/A12 

Ja

2019

2022

660

5

0

26

52

78

Monitoring geluid, fijnstof en trillingen A12/A15 

Ja

2019

2023

245

5

0

10

20

30

Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder

2020

2021

200

25

0

0

8

8

Aanleg 2e viaduct 7Poort

Ja

2019

2021

2.750

30

0

0

0

92

Vervanging brug Eltenseweg

Ja

2022

2022

650

30

0

0

0

0

Totaal Investeringen

8.755

0

128

285

480

Toelichting investeringen

Vervangen VRI Arnhemseweg
Het betreft de vervanging van de Verkeersregelinstallatie op de kruising Arnhemseweg/Ringbaan Noord/Methen. De VRI moet met spoed vervangen worden. De vervanging nemen wij mee in het project aanpassing Arnhemseweg. De provincie heeft ons gevraagd om een financiële bijdrage te leveren als aanvulling op de subsidie. Hiervoor is geen budget aanwezig.

Parkeerautomaten
De huidige parkeerautomaten werken niet naar behoren en zijn aan vervanging toe. Er is een mogelijkheid tot sanering, waardoor er minder parkeerautomaten nodig zijn dan er nu staan. Er is een investeringsbudget van € 200.000 nodig om nieuwe automaten aan te schaffen. Dit is inclusief projectbegeleiding en eventuele vervanging van bebording. Deze nieuwe parkeerautomaten werken volgens de nieuwste technieken, waardoor meer onderhoud op afstand kan plaatsvinden.

Herinrichten Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied leggen wij een vrij liggend fietspad  aan.  Om de bewoners over de voorgenomen plannen te informeren hebben wij een aantal informatiebijeenkomsten georganiseerd. Dit definitieve inrichtingsplan is inmiddels aan de bewoners gepresenteerd en positief ontvangen. Naast de aanleg van het vrij liggend fietspad vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren wij het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder wordt er op de Halve Maan geparkeerd op de rijbaan. Na de herinrichting kan er alleen nog geparkeerd worden in de parkeervakken.

Herinrichten Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering). De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, het zet de Kop van Tolkamer op de kaart.

Infrastructuur herinrichten en (nieuwe) randwegen
De komende vier jaar (en verder) worden bestaande wegen heringericht en voeren we planstudies uit naar nieuwe (rand-)wegen. Er zijn middelen nodig voor capaciteit, onderzoek en uitvoering. Bij de Kadernota 2018 hebben wij gevraagd om hiervoor een totaalkrediet beschikbaar  te stellen voor een bedrag van € 3.120.000. 

In deze begroting hebben wij een uitsplitsing gemaakt naar de verschillende infrastructurele projecten. Dit zijn: 

- Planstudie Noordelijke Randweg

- Planstudie doorstrekking Witte Kruis/MER
- Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder
- Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam
- Oversteek Douwe Dekkerstraat
 - Planvorming herinrichting Mercurion
- Planvorming herinrichting Edisonstraat (inclusief aanbiedstation)
- Herinrichting Babberichseweg
- Planvorming herinrichting Doesburgseweg
- Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
- Advies en planvorming Project A15/A12
 - Monitoring geluid, fijnstof en trillingen A12/A15
 - Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder

Aanleggen 2e viaduct 7Poort
Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct. Wij stellen voor een bedrag op te nemen voor de aanleg van dit 2e viaduct van € 2.750.000. In een separaat raadsvoorstel leggen wij de definitieve afweging aan u voor.

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Deze tijdelijke maatregel kan tot claims lijden van diverse transportbedrijven, doordat ze ongeveer 10km moeten omrijden. Het overige vrachtverkeer hebben we moeten beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. We kunnen de brug nu met een noodmaatregel (een extra pijler aanbrengen) weer toegankelijk maken voor al het vrachtverkeer. De begrote kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000. Deze kosten willen wij dekken uit het krediet (€ 650.000) van de ‘vervanging brug Eltenseweg’ welke aangevraagd is in de Kadernota 2018-2022. Door deze tijdelijke maatregel kan het restant krediet (€ 600.000) doorschuiven van 2019 naar 2022. Dit uitstel geeft mogelijkheden om samen met Kreis Kleve (D) een integraal plan te maken om het gebied verder in te richten, waardoor er mogelijk kosten bespaard kunnen worden en een meer passende oplossing mogelijk wordt.