Meerjarenbegroting 2019-2022

Bedrijfsvoering

Communicatie

Ontwikkelingen in de samenleving, media, organisatie en technologie, zorgen ervoor dat de buitenwereld ons uitgangspunt moet zijn. In de steeds complexer wordende samenleving kunnen problemen alleen worden opgelost door samenwerking met inwoners en partners. Uitgegaan wordt van de kracht van de samenleving. Wij faciliteren participatie en laten de uitvoering, waar mogelijk en wenselijk, aan de inwoner over. Om verbinding met en tevredenheid over de gemeente te krijgen, zetten we in op herkenbaarheid en een hogere kwaliteit van de communicatie.

Wat gaan we doen?

  • Onze huisstijl is de basis van herkenbaarheid. De nieuwe huisstijl is volledig online en offline geïmplementeerd. Voor de borging van de huisstijl worden in 2019 tools beschikbaar gesteld. Eind 2020 moet uit een steekproef onder inwoners, bedrijfsleven & organisaties blijken dat minimaal 75% vindt dat de gemeente herkenbaar communiceert.
  • Het is essentieel dat wij voor onze inwoners zorgen voor helder taalgebruik en begrijpelijke communicatie. Vandaar dat het streven is om uiteindelijk B1-taalniveau in de gehele organisatie door te voeren. Om daar te komen, bieden we diverse schrijftrainingen aan op het gebied van klantgerichte brieven en e-mails, heldere adviezen en schrijven voor de meldingen-app Fixi.
  • We verbeteren de website en ons facebook-account verder, op basis van o.a. gebruikersinzichten en trends. Onze doelstelling is dat de beoordeling van de website door inwoners minimaal een 6,8 is.
    We onderzoeken de wensen en behoeften van inwoners aan nieuwe digitale dienstverleningskanalen.
  • Inwoners vinden het belangrijk om informatie van de gemeente te krijgen die relevant, tijdig en actueel, op het goede moment, via de juiste kanalen en op hen afgestemd is. Bovendien willen zij op een goede wijze worden betrokken bij besluitvorming. Om daar aan bij te dragen, stellen we een communicatiekalender op.